10 april 2018

De bewoners genieten van hun aanwezigheid

“Vorig jaar hielpen we voor het eerst bij activiteiten in De Koppels. We wilden niet even een jaartje investeren in de mensen en daarna weer vertrekken, dus helpen we hier nog regelmatig.” Jeffrey (lid van Crescendo, een kringhuis van studentenvereniging NSZ) zet een aantal cadeaus klaar. “Die zijn voor de winnaars van de bingo.”

“Het is ontzettend tof om met deze mensen samen te werken. Eerlijk gezegd vond ik dat eerst wel spannend: het is toch anders om mensen met NAH (niet aangeboren hersenletsel) te zien. Nu ontdek ik steeds meer dat het ook gewoon ménsen zijn. Ze vinden het echt leuk als wij hier zijn, ze zijn altijd enthousiast en stralen dat aan alle kanten uit.”

De ene na de andere bewoner komt de gezamenlijke ruimte binnen en kiest een plek aan een tafel. De bingo start. Elke bewoner streept -geholpen door de studenten- fanatiek cijfers weg. Bewoner Gea juicht als ze voor de tweede keer wint, maar haar buurvrouw kijkt zo triest dat Gea besluit om het cadeau weg te geven. Goedkeurend applaus door de hele groep is het gevolg.

Jorelia, medewerkster in De Koppels, zegt: “Ik ben enorm blij met de hulp van deze jongeren. Die cadeaus bijvoorbeeld… die hebben zij samen met Hart voor Zwolle voor ons geregeld omdat we daar zelf geen budget voor hebben. Kijk, dat is mooi! Het is sowieso een prettige afwisseling om ze hier te hebben en de bewoners genieten echt van hun aanwezigheid.”

Eén van de studenten vult aan: “We hadden laatst een dansavond. Nou, je had ze eens moeten zien: die gingen los hoor! Gewoon met de rolstoel heen en weer bewegen of in een polonaise achter elkaar aan, geweldig!”

Bewoner Martijn vertelt: “Ik merk wel dat de één dit spannender vindt dan de ander, maar dat is ergens wel begrijpelijk. Het scheelt dat ze hier vaker komen, dan komen ze vanzelf los. Het is in ieder geval erg leuk dat deze jongeren zich zo voor ons willen inzetten.”