20 mei 2021

Samen lachen & leren

Sinds begin dit jaar zijn Matthias en Amer (beiden 26) maatjes. In eerste instantie klopte een docent van Amer’s opleiding bij Hart voor Zwolle aan om een maatje voor hem te vinden die kon helpen met zijn Taalklas-huiswerk en het gebruik van zijn laptop. De match met Matthias en zijn vrouw Linde was snel gemaakt en binnen de kortste keren ontwikkelden ze een fijne vriendschap. Voor Matthias is het al snel een vast onderdeel van zijn week geworden. 'We lachen veel met elkaar, hij heeft de Nederlandse humor al helemaal onder de knie. Ook ons wekelijks nieuwe Nederlandse woord is een succes, haha. Ik vind het mooi om te zien hoe we van elkaar leren. Ik raad het iedereen aan om maatje te worden!'

Ze spreken wekelijks af, waarbij er langzaamaan steeds minder schoolwerk voorbij komt en steeds meer iets nieuws wordt ondernomen: Wandelen op de heide, bij Amer thuis typisch Syrische gerechten en typisch Nederlandse bij Matthias en Linde. Maar ook samen een tandarts afspraak inplannen, tochtjes door de binnenstad, een goede kop koffie en vooral, fijne gesprekken. Amer: ‘Het afspreken is altijd gezellig, ik vind het top!’