20 december 2018

Nick & Ahmed

Dinsdagavond, 19.00u, in de sportschool in Stadshagen. Ahmed en zijn sportmaatje Nick gaan net als iedere week een uurtje trainen in de sportschool: fietsen, balansoefeningen, planken, rugoefeningen, en Nicks favoriete onderdeel: z’n bovenarmen trainen. Al is het allerleukst het moment ná het sporten. Want dan klinken Hollandse hits door de speakers en lopen Ahmed en Nick zingend en dansend terug naar Nicks huis.

Kleine stapjes maken de wereld gelukkiger

De Somalische Ahmed woont nu vier jaar in Nederland, waarvan drie jaar in Zwolle. Hij studeert HBO Global Project and Change Management op Windesheim, dat hem opleidt tot project- en verandermanager. Ik word opgeleid om een ‘change’ te maken in de wereld, maar ik vind dat kleine stapjes de wereld pas echt gelukkiger maken.”

Via een kennis werd hij op Hart voor Zwolle gewezen en een halfjaar geleden meldde hij zich aan. “Het is fijn om iets voor andere mensen te betekenen. Ik ben zelf door vrijwilligers geholpen met de Nederlandse taal. Dus ik weet hoe mooi het is. Het is niet alleen leuk, maar geeft ook vriendschap en gezelligheid.”

Ahmed werd gekoppeld aan Nick. Nick heeft het syndroom van Down en woont op een woongroep in Stadshagen. Hij vindt het leuk om te sporten, maar komt daar op de groep weinig aan toe. Daarom meldde zijn begeleider hem aan bij Hart voor Zwolle om een sportmaatje te vinden. “Nick is een heel vrolijke jongen”, zegt Ahmed. Hij maakt altijd grapjes. Hij vindt kickboksen heel leuk en traint graag zijn borstspieren. Iedere dinsdag om 19.00u starten ze met een individueel traject of gaan ze in een groep samen kickboksen.

Dansend en zingend door Stadshagen

Nick houdt enorm van Nederlandstalige muziek. Dat luistert hij via YouTube op z’n telefoon, het liefst de hele dag door. Zn lievelingsnummer is Ons Café van Frans Duijts & Django Wagner. Die gaat in de sportschool vaak aan. Maar het leukste deel van de avond vindt pas na het sporten plaats. “We lopen altijd samen terug naar Nicks huis. Nick zingt alle liedjes mee. “En Ahmed gaat dansen”, vult Nick met een grote glimlach aan. Ahmed loopt met Nick terug naar de woongroep en drinkt soms nog wat Nick en zijn huisgenoten in de woonkamer. Nog meer grapjes maken en lachen: heel gezellig, vinden ze allebei.

Ja, als Nick en Ahmed samen zijn, dan spat de gezelligheid ervan af. Dat hebben Frans en Django toch maar mooi verwoord:

In ons café, is het gezellig
Kom feest maar mee
Een goede vriend vind je hier

Je bent er nooit alleen
Ja, het is hier weer gezellig m’n vriend
We zingen tot diep in de nacht

- Uit: Ons Café van Frans Duijts & Django Wagner

Meer zien van Ahmed & Nick, bekijk hier de video