19 juni 2018

Paleisbezoek

‘Ja, akkoord. Loopt u maar door’ Met een grote glimlach knijpen we onszelf even in de armen. Het is woensdag 6 juni en wij lopen gewoon Paleis Noordeinde binnen. Toeristen en dagjesmensen kijken verbaasd toe hoe wij over de rode loper de trap bestijgen. Bovenaan de trap krijgen we een vriendelijk welkom van de lakeien en een kopje koffie. De uitreiking van de Appeltjes van Oranje is begonnen!

Na een spannend selectieproces, wat ons uiteindelijk dankzij duizenden stemmen bij de laatste 12 genomineerden bracht, is dit de finale. Vooraf waren we helaas al geïnformeerd dat we niet gewonnen hadden. De teleurstelling was natuurlijk groot, maar deze bijzondere dag neemt de laatste negatieve gevoelens weg. We ontvangen veel waardering voor de prachtige dingen die onze vrijwilligers doen en geven dat graag door.

Na de koffie lopen we met open mond de balzaal binnen. Prachtige kroonluchters, een mooi tapijt en enorme schilderijen aan de wand. Na een minuutje of tien worden we verzocht om te gaan staan en komen koning Willem-Alexander, koningin Maxima en prinses Beatrix binnen. De drie Appeltjes worden uitgereikt aan respectievelijk, Buddy to Buddy, Yets Foundation en Exel Arts Academy. Stuk voor stuk prachtige initiatieven die veel bijdragen aan de Nederlandse maatschappij. Ze ontvangen het mooi beeldje, een oorkonde, bloemen en een welverdiend applaus van de zaal.

Na het officiële gedeelte is er tijd voor een informele borrel. De aanwezige pers verlaat de zaal en de koninklijke aanwezigen komen weer binnen. Elke genomineerde krijgt een gesprek met één van hen. Wij worden gekoppeld aan prinses Beatrix. Wat een lieve, geïnteresseerde vrouw. Ze vraagt naar ons werk, vertelt over dingen die ze zelf meemaakt en geeft ons een warme aanmoediging om door te gaan. Na een stiekeme bitterbal selfie met Maxima op de achtergrond komt het einde echt in zicht.
Na drie keer omkijken en nog een paar foto’s, lopen we heel langzaam de poort uit, de gewone wereld weer in. Op de terugweg is er natuurlijk maar één plek waar je zo’n koninklijke dag kan afsluiten