08 februari 2021

Hulp in de sneeuwstorm

8 februari 2021, Nederland bedekt onder een grote laag sneeuw. Ruim 500 Zwollenaren meldden zich die dag aan bij Hart voor Zwolle om zich in te zetten voor eenzame, kwetsbare stadsgenoten. Aanvankelijk zou een grote groep kwetsbare ouderen hun beloofde maaltijd niet kunnen krijgen vanwege het weer, maar dankzij de inzet van uiteindelijk ruim 65 bezorgers ontvingen 135 kwetsbare mensen toch een heerlijke en verse maaltijd!

In het tweede weekend van februari 2021 werden we geteisterd door een hevige sneeuwstorm. De straten bleven vrij van auto’s en fietsen, in plaats daarvan werden ze gevuld met wandelende ouders en spelende kinderen. De keerzijde van deze sneeuwpret was onder andere dat het voor oudere en fysiek beperkte mensen (te) gevaarlijk was om de kou te trotseren. Een bijkomend probleem van de besneeuwde auto- en fietswegen was dat kok Ben, die normaal voor deze mensen zijn heerlijke maaltijden zou koken op deze dag, Zwolle niet kon bereiken.

De maaltijden actie heeft enkele maanden geduurd. Elke maandag en donderdag kookte Ben zo’n 130 verse maaltijden, deze werden door heel Zwolle verspreid door tientallen vrijwilligers. Toen de maaltijden actie op maandag 8 februari niet door kon gaan, plaatsten wij een oproep op onze social media kanalen. De vraag was: ‘wie is bereid om een maaltijd te koken en brengen naar één of meerdere kwetsbare, eenzame Zwollenaren die hier op gerekend hebben?’ Binnen enkele uren hadden wij ruim 500 (!!!) aanmeldingen van stadsgenoten die hadden laten weten dat ze wilden helpen! Uiteindelijk zijn er 65 Zwollenaren op pad gegaan met een gekochte of zelfgemaakte heerlijke verse maaltijd, speciaal voor iemand die het nodig had en anders zonder eten zat. Net als wij waren de ontvangers er heel erg blij mee en waren ze erg dankbaar: ‘Wat fijn dat jullie aan mij denken, ik ga enorm genieten van deze maaltijd,’ en ‘Bedankt, het eten was heerlijk!’